تبلیغات
منجی دین ( مهدویت ) - عزت اسلام شیعه است
ما دل به جذبه های نگاه تو بسته ایم تکرار عشق های مکرر بیا بیا "



علی علیه السلام فرمود:

أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ شَی ءٍ عِزّاً وَعِزُّ الْإِسْلاَمِ الشِّیعَةُ أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ شَی ءٍ دِعَامَةً وَدِعَامَةُ الْإِسْلاَمِ الشِّیعَةُ أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ شَی ءٍ ذِرْوَةً وَذِرْوَةُ الْإِسْلاَمِ الشِّیعَةُ أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ شَی ءٍ سَیداً وَسَیدُ الْمَجَالِسِ مَجَالِسُ الشِّیعَةِ أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ شَی ءٍ شَرَفاً وَشَرَفُ الْإِسْلاَمِ الشِّیعَةُ أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ شَی ءٍ إِمَاماً وَإِمَامُ الْأَرْضِ أَرْضٌ تَسْكُنُهَا الشِّیعَةُ؛ 

بیدار باشید! آگاه باشید! به راستی هر چیزی را عزتی است و عزت اسلام شیعه است. آگاه باشید! برای هر چیزی ركنی است و ركن اسلام شیعه است. برای هر چیزی علوّ و برتری است و برتری اسلام شیعه است. بیدار باشید! برای هر چیزی آقا و سروری است و سید مجالس، مجالس شیعه است. آگاه باشید! برای هر چیزی آبرویی است و آبروی اسلام شیعه است. بیدار باشید! برای هر چیزی پیشوایی است و پیشوای زمین آن سرزمینی است كه شیعه در آن زندگی می كند.

انشاالله عزت اسلام باشیم و شرمنده مولا علی (ع) و امام زمان (عج الله) نشیم.


منبع: بحارالأنوار، ج 65، ص 80

برای پاسخ به سوال دوست عزیزمون که با نام "وحدت ممنوع" در پست قبلی نظر گذاشتند از ابتدا مسئله "وحدت" رو بررسی می کنیم.

از ابتدا در جوامع بشری ، اختلاف عقاید و تضاد منافع انسانها همواره باعث نابسامانی و ناهماهنگی بود. در چنین شرایطی انبیاء الهی بهترین راه حلی را که به کار می بردند همان وحدت فکری و اتحاد عملی بود که در طی مسیر الهی "صراط مستقیم" نامیده شد. آیه ی 213 سوره بقره مهر تاییدی بر یگانگی هدف تمام انبیاء و تکامل یافته ترین شریعت آسمانی یعنی اسلام محمدی (ص) است که می فرماید : کان الناس امه واحده فبعث‏ الله النبی مبشرین و منذرین.....

در حال حاضر هم علیرغم وجود اختلاف عقاید آنچه که همواره مطرح می گردد وحدت و اتحاد، اولین و مهمترین شعار اسلام است. این امری بدیهی است که جامعه ی خواهان سعادت و پیشرفت، نیاز به اتحاد و همبستگی دارد، اتحاد قبل از هر چیز از عقیده آغاز می‏شود، عقیده به آفریدگار نیکی و سعادت و او همان‏ "الله‏" است. در مسائل فروع اسلام،از نماز تا زکات، از حج تا جهاد، همگی اتحاد و وحدت را گوشزد می کنند. بارزترین نمونه تاکید اسلام بر وحدت در حج نهفته است. هر مسلمان در هر کجا،با هر رنگ و لباسی و از هر نژاد و با هر خصوصیتی که باشد به هنگام‏ نماز ، بسوی‏ یک جهت، کعبه‏، ایستاده و با یک شعار، ایاک نعبد و ایاک‏ نستعین‏، یک معبود را پرستش کرده‏ و یکباره از خود بینی نجات یافته، با بینش اجتماعی، اتحاد و هماهنگی خود را نسبت به اسلام و اجتماع،اعلام می کند.

مسئله وحدت در قرآن کریم به قدری شایان توجه و اهمیت است که بارها و بارها به این مسئله اشاره شده است. قرآن مسلمانان را به دوستی با دیگران ، حتی دیگر ادیان، می خواند:

لا یَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْكُمْ* إِنَّما یَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قاتَلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِیارِكُمْ وَ ظاهَرُوا عَلى‏ إِخْراجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمون (سوره ممتحنه آیه 8 و 9)
خداوند شما را از نیکی کردن و دادگری نمودن با کسانی که در دین با شما کارزار نکرده اند و شما را از خانه هایتان بیرون نرانده اند بازنمی دارد، همانا خدا دادگران را دوست می دارد، جز این نیست که خدا شما را از دوستی کردن با آنان که در دین با شما کارزار کرده اند و از خانه هایتان بیرون راندند و بر بیرون کردن شما (با دیگران) همکاری کردند بازمی دارد و هر که با آنان دوستی کند، از ستمکارانند.

حدیثی‏ از رسول اکرم(ص)نقل شده است که فرمودند:اجتماع‏ و همکاری سبب رحمت است و نجات‏بخشی، و تفرقه و اختلاف‏ موجب هلاکت است و بدبختی.1

و دروصف ویژگی های مؤمن می‏فرمایند:« مؤمن کسی است که تا حدی‏ همبستگی و همکاری خود را نسبت به سایر مؤمنین خالصانه‏ انجام دهد،که او را امین جان و مال و خون خودشان بگردانند.»2

حضرت علی(ع) نیز جدای از خطبه ی کوتاه و پرمعنای شقشقیه، در موارد متعددی به سکوت معنادار خویش اشاره می کند. این سکوت که همراهی با خار در چشم و استخوان در گلو توصیف شده است، برای حفظ وحدت مسلمانان و بقای بنیان دین اسلام بوده است . امام گرچه مسیر خلافت را نا حق می دیدند و آنان را در مقابل فرمان خداوند و پیامبر نافرمان می دیدند، اما به خاطر مصلحتی مهم تر(حفظ اصل دین اسلام) ، ابراز مخالفت نمی نمودند.

امام علی (ع) در یکی از خطبه های اوایل دوره حکومت خود می فرماید: «قسم به خداوند که اگر ترس از اختلاف و جدایی مسلمانان نبود و اگر ترس از آن نبود که کفر بازگردد و «دین» فانی شود، هرآینه در غیر از موضعی که نسبت به آن ها نفع داشتیم، قرار می گرفتیم.»3

معاویه بن وهب می گوید: به امام صادق عرض کردم، چگونه شایسته است برای مردمی که با ما زندگی می کنند و از عقیده ما نیستند، رفتار کنیم؟ فرمودند:« نگاه کنید به امامان خود و به آنان اقتدا کنید.هرگونه که آنها رفتار می کنند شما هم رفتار کنید.به خدا سوگند، آنها بیمارانشان را عیادت می کنند و بر سر جنازه هایشان حاضر می گردند ودر (جایی که لازم است)شهادت به سود و زیان می دهند وامانت های آنان را به خودشان بر می گردانند. کسی که با آنان در صف اول نماز بخواند، گویی در پشت سر رسول خدا در صف اول نماز خوانده و چنین پاداش و ارزشی برای رعایت وحدت اسلامی و همراهی با جمعیت مسلمین وجدا نشدن از توده های عظیم اکثریت مسلمان درنظر گرفته شده، که راه خود جدا نکنید و در جمع باشید و برای خود در چنین محیط هایی نماز جماعتی مستقل راه نیاندازید چون دست خدا با جماعت است«4

آن چه از مجموع مفاهیم قرآنی، بیانات و سیره پیامبر و ائمه (علیهم السلام) استنباط می شود، این است که همواره حفظ اصل نظام اسلامی و مصالح عمومی بر منافع شخصی و گروهی مقدم بوده است و باید از هر اقدامی که تفرقه میان مسلمانان را به دنبال داشته باشد و باعث برافروختن جنگ مذهبی می گردد (از جمله بدرفتاری با مخالفان مذهبی) ، اگرچه نفع فردی در آن دیده شود ، دوری جست.


پی نوشت:

1- قال رسول الله(ص)الجماعة رحمة و الفرقة عذاب.نهج‏ الفصاحه صفحه 297

2- نهج الفصاحه صفحه 625

3- ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، جلد 1، ص 307.

4- (کلینی، اصول کافی، ج۲،ص۶۳۶)





طبقه بندی: مناسبت، 
برچسب ها: غدیر، شیعه، سنی، وحدت، عزت اسلام،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 23 آبان 1390 | توسط : قاسمی | نظرات()