تبلیغات
منجی دین ( مهدویت ) - میلاد حضرت مسیح(علی نبینا و آله و علیه و علیهم السلام)
ما دل به جذبه های نگاه تو بسته ایم تکرار عشق های مکرر بیا بیا "

در ساعتی که گمان نمی‏برید پسر انسان می‏ آید. (1)



25 دسامبر سالروز تولد عیسی بن مریم مبارکباد.

با توجه به اشتراک مباحث منجی در ادیان، در ادامه به بررسی منجی موعود در میان پیروان آن حضرت یعنی مسیحیت می‌پردازیم.

اعتقاد به منجی موعود در میان مسیحیان به سه گونه تقسیم شده است.

اعتقاد دسته اول:

دسته اول همانند پندار یهودیت است که باور دارد مسیح یا ماشیح همان عیسی بن مریم است که بار گناه نخستین (سرپیچی آدم و حوا از خداوند در خوردن میوه درخت ممنوعه) را به دوش کشید، با رنج بسیار به صلیب کشیده شد و بدین ترتیب همه انسان‌ها را از عذاب این گناه رهانیده است. اگرچه خود یهودیان مسیح بودن عیسی بن مریم را نپذیرفتند و با مطرح ساختن این‌که «مسیحِ موعود» باید از نسل داوود باشد و تأکید بر لزوم پادشاه بودن مسیح، که عیسی آشکارا فاقد این شرط بود، تحقق این وعده را در عیسی نپذیرفتند. (2)

اعتقاد دسته دوم:

دسته دوم باوری است که از رجعت عیسی بن مریم سخن می‌راند. ظهور دوم (Second coming) یا بازگشت دوباره حضرت عیسی برای نجات جهانیان و ایجاد یک دنیای باشکوه، از اعتقادات جدّی آن‌هاست. مسیحیان ظهور دوم را ناگهانی و دارای علائم و نشانه‌هایی می‌دانند. به عنوان مثال در انجیل متّا از زبان عیسی نقل شده است که:  شما نمی‌توانید زمان و موقع آمدن مرا بدانید؛ زیرا این فقط در ید قدرت خداست. هیچ بشری از آن لحظه {زمان ظهور} آگاهی ندارد؛ حتی فرشتگان، تنها خدا آگاه است. (3)

شایان ذکر است که رجعت حضرت عیسی از مشترکات مسیحیت و اسلام است با این تفاوت که اسلام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) را موعود معرفی می‌کند " کَیْفَ بِکُمْ (اَنْتُمْ) اِذا نَزَلَ عیسَی بْنُ مَرْیَمَ فیکُمْ وَ اِمامُکُمْ مِنْکُمْ؛ چگونه خواهید بود، آنگاه که عیسی بن مریم در میان شما فرود آید و پیشوای شما از خود شما باشد". (4)

یا آنکه در روایتی از قول امام باقر (علیه السلام) آمده است: «یَنْزِلُ قَبْلَ یَوْمِ الْقِیامَةِ اِلَی الدُّنْیا فَلا یَبْقی اَهْلُ مِلَّةِ یَهُودیٍّ وَ لا نَصْرانیٍّ اِلاّ آمَنَ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یُصَلّی خَلْفَ الْمَهْدیِّ؛ پیش از قیامت، [عیسی] به دنیا فرود می آید و هیچ کس از ملت یهود و مسیحی نمی ماند مگر آنکه پیش از مرگ به او ایمان آورد و {آن حضرت }پشت سر مهدی (عج الله تعالی فرجه) نماز می‌گذارد». (5)

مسیحیان اعتقاد دارند که عیسی توسط کاهنان (روحانیان) یهودی از راه چوبه دار به اعدام محکوم گردید و در این مجازات ار دنیا رفت و در ظهور دوم ظاهر می‌شود. اما قرآن در آیات 157 و 158 سوره نسا آن را نفی می‌کند و می‌فرماید که امر بر آن‌ها مشتبه شده و آن‌ها مشابه حضرت عیسی را به دار آویختند و آن حضرت به سوی آسمان برده شده است.

اعتقاد دسته سوم:

دسته سوم مسیحیان اعتقاد به موعودی غیر از عیسی بن مریم را پیروی می‌کنند. او کسی است که عیسی مسیح وعده آمدنش را داده است.

لیکن چون تسلّی دهنده، که او را از جانب پدر نزد شما می‌فرستم، آید، یعنی روح راستی که از پدر صادر می‌گردد، او بر من شهادت خواهد داد و شما نیز شهادت خواهید داد، زیرا که از ابتدا با من بوده اید.(6)

مسیحیان این موعود را نه شخصی چون پیامبران یا وصی آن‌ها بلکه همان روح القدس تعبیر کردند اما مسلمانان آن را بشارت آمدن خاتم النبیین (صلی الله علیه و آله) برشمردند و برخی یکسره آن را با مهدی(عج الله تعالی فرجه) موعود مسلمانان تطبیق داده‌اند. (7)

البته گروهی از پروتستان‌ها به روشنی از ظهور نجات دهنده‌ای صحبت به میان می‌آورند که از فرزندان پیامبر عربی است: «مسیح در وصایای خود به شمعون پطرس می‌فرماید: ای شمعون! خدای من فرمود، تو را وصیت می‌کنم به سید انبیا که بزرگ فرزندان آدم  و پیغمبران عربی است. او بیاید، ساعتی که فرج قوی گردد و نبوت بسیار شود و مانند سیل جهان را پر کند». (8)

نتیجه بحث:

در آن بخش از اعتقاد مسیحیان که موعود را همان عیسی مسیح می‌داند نمی‌توان نشانه‌های یک منجی را به طور کامل یافت چرا که از مسیح تنها به عنوان یک منجی فردی یاد شده و گویی وی تنها برای کفاره گناه نخستین ظهور کرده است.

در بخش دوم با وعده ظهور باشکوه و قیام و ... موعود مسیحیان بیشتر به منجیان موعود دیگر شبیه می‌گردد و از جنبه‌ی اجتماعی نیز رهابخش خواهد بود.

     دربخش سوم می‌توان موعود مسیحیت را موعودی جهانشمول دانست اما همواره تاکید نجاتبخشی این منجی بر ابعاد روحی فردفرد جامعه بوده و بیشتر دربرگیرنده سعادت معنوی انسان‌هاست.

            پانویس:

1-عهد جدید، انجیل لوقا، باب12

Messianism in: Mircea Eliade The Encyclopedia of Religion -2

3- عهد جدید، انجیل متا، باب 24:36

4- نبی اسلام صلی الله علیه و آله، بحار الانوار، ج 14، ص 344؛ همچنین نک: صحیح بخاری، ج 4، ص 143 و صحیح مسلم، ج 1، ص94.

5- بحار الانوار، ج 14، ص349.

6- انجیل یوحنا، 16: 27

7- اشاره‌ به مبحث «پریکلیتوس»، یا «پارکلیتوس» و «فارقلیط». ر.ک. به: محمدصادق فخرالاسلام، انیس الاعلام، جلد5.

8- همشهری، 26/10/74، به نقل از مصلح جهانی؛ نقل از (آرمان شهر در ادیان)، بزنونی، محمد علی، پگاه، ش24، ص2.

 

 





طبقه بندی: "منجی دین" در دیگر ادیان،  مناسبت، 
برچسب ها: میلاد مسیح، منجی مسیحیت، ماشیح،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 4 دی 1390 | توسط : قاسمی | نظرات()