تبلیغات
منجی دین ( مهدویت ) - از قیام تا انقلاب : جایگاه سنت الهی در دو قیام حسینی و مهدوی-قسمت اول
ما دل به جذبه های نگاه تو بسته ایم تکرار عشق های مکرر بیا بیا "
سنت توی لغت به معنای روش و قانون هست. و همچنین به معنای دوام و استمرار و عادت هم اومده.
بنابراین به کاری که یک یا دوبار انجام بشه سنت گفته نمیشه.

پس مفهوم سنت دو تا معنا با خودش داره : یکی راه و روش و یکی هم دوام و استمرار
بنابراین به راه و روشی که دوام و استمرار داشته باشه سنت گفته میشه.
و سنت الهی هم یعنی شیوه و روش مستمر خدا .
بعضی از ویژگیهای سنت الهی که توی قرآن اومده عبارت هستن از:
الهی بودن 1 ، اجتماعی بودن 2 ، هدفمند بودن 3 ، تغییرناپذیری 4 ، عمومیت داشتن 5 ، حتمی بودن 6 .

قرآن جامعه و تاریخ را آینده ای میدونه که در اون میشه تمام حوادث زشت و زیبا رو دید و از اونها درس گرفت.

« قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَیْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلُ كانَ أَكْثَرُهُمْ مُشْرِكین‏» 7.

بگو در زمین سیر بکنید و ببینید عاقبت کسانی را که قبل از شما بودند چگونه بود که بیشتر آنها مشرک بودند.


یکی از سنتهای ثابت الهی که به صورت فردی و اجتماعی جریان داره ، سنت امتحان و آزمایش خداست که توی قرآن این سنت با واژه های امتحان ، ابتلا ، فتنه ، و تمحیص اومده.

 اسباب و شرایط اجرای این امتحانها و سنت ، توی قرآن بر شمرده شده که چند نمونه رو عرض می کنم:
زینتهای زمین 8 ، احکام کتاب الهی 9 ، شداید سخت 10 ، آسایش و خوشی ها 11 ، رسیدن ظاهری به پست و مقام 12 ، ترس و گرسنگی 13 ، نقصان در اموال و نفوس 14 ، نیکی ها و بدیها 15 و ...

دنیا طلبی عامل اصلی حادثه ی عاشورا:

دنیا گرایی ریشه ی بسیاری از انحرافات فکری و عقیدتی میشه و انسان رو از راه فطرت و هدایت باز میداره.
بعد از رحلت پیامبر هم این دنیاگرایی و مقام خواهی و رفاه طلبی و ثروت اندوزی از مهمترین عوامل انحراف جامعه اسلامی هستند.
که این عوامل زمینه ساز حادثه کربلا شدند.

امام حسین علیه السلام چنین می فرمایند که :

َ النَّاسُ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُون‏.16

یعنی مردم بندگان دنیا هستند و دین لقلقه ی زبانهایشان است تا وقتی از آن دفاع و حمایت می کنند که از نظر زندگی و معیشت در رفاه و آسایش باشند ، وقتی به بیماری مبتلا شوند و مورد آزمایش قرار بگیرند دینداران اندک خواهند بود.

با نگاهی به روحیات و عملکرد عناصر و نیروهای دست نشانده ی یزید در مکه و مدینه و مردم عراق در سال شصت هجری به خوبی در می یابیم که ریاست طلبی و دنیا طلبی در وجود همه به خصوص در مورد مردم کوفه به خوبی نمایان بوده است و برای همین بود که مردم کوفه با اینکه از امام دعوت کرده بودند ولی به جنگ با امام رفتند.
بعضی به خاطر مال و بعضی هم از ترس جانم فرار کردند.


بقیه مطالب رو در قسمت بعد بخونین.

 یا علی


پی نوشتها :


1. فاطر ، آیه 43 ؛ احزاب ، آیه 38 .
2. اعراف ، آیه 96 .
3. آل عمران ، آیه 141 .
4. احزاب ، آیه 62 .
5. عنکبوت ، آیه 3 .
6. اعراف ، آیه 34 .
7. روم ، آیه 42 .
8. کهف ، آیه 7 .
9. مائده ، آیه 48 .
10. اعراف ، آیه 94 ؛ بقره ، آیه 214 .
11. اعراف ، آیه 95 .
12. ص ، آیه 24
13. بقره ، آیه 155 .
14. همان .
15. اعراف ، آیه 168 .
16. فرهنگ سخنان امام حسین علیه السلام ، ج 16 ، ص 21 .




طبقه بندی: از قیام تا انقلاب، 
برچسب ها: قیام حسینی، عاشورا، سنت، عوامل حادثه عاشورا،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 30 دی 1389 | توسط : قاسمی | نظرات()