تبلیغات
منجی دین ( مهدویت ) - منجی موعود در اوستای متأخر 2
ما دل به جذبه های نگاه تو بسته ایم تکرار عشق های مکرر بیا بیا "

در پست قبلی از سوشیانت در اوستای متأخر کمی صحبت کردیم. گفتیم که هم به صورت مفرد و هم به صورت جمع این واژه به کار رفته است.

حال در ادامه خصوصیات سوشیانت در اوستای متأخر که به صورت مفرد اومده رو بیان می‌کنیم:


الف- دارای فر کیانی، پرهیزگار، خردمند، چیره دست

« فر شاهی نیرومند مزدا آفریده را می‌ستایم، {آن} بسیار ستوده، زبردست کارآمد ماهر و برتر از دیگرآفریدگان را که سوشیانت پیروز و دیگر یاران {او} را همراهی خواهند کرد، تا جهان را نو کنند {جهانی} پیرنشدنی، نامیرا، تباهی ناپذیر، نپوسیدنی، جاودان زنده، جاودان بالنده، {و} کامروا؛ در آن هنگام مردگان برخیزند،{آن} زنده بی‌مرگ {سوشیانت} خواهد آمد {و} جهان به خواست خویش نو خواهد شد. پس جهان‌هایی فرمانبردار راستی بی‌مرگ شوند، دروغ دگرباره به همان جایی رانده شود که از آنجا برای ویرانی{شخص} اشون و تبار و هستی{اش} آمده بود، تباه کار {ماده} نابود خواهد شد، تباه کار{نر} خواهد گریخت.» (1)


سوشیانت


ب- جنگ با مظاهر بدی همچون گذشتگان نیک‌سیرت

« استوت ارت، پس از ظهور، گرزی را به دست خواهد گرفت که پهلوانان پیشین با آن پیروز شده بودند؛ همان گرزی که با آن فریدون اژی دهاک (ضحاک) را، افراسیاب زَینگوَ را، کیخسرو افراسیاب را و کی گشتاسب دشمنان راستی را نابود کرده است.» (2)



ج- نبرد شجاعانه با دروغ و شکست آن

«... دروغ را از جهان‌های راستی بیرون خواهد برد. او با چشمان خود خواهد دید، همه‌ی آفرینش را خواهد دید... او با چشمان بخشنده، همه جهان مادی را خواهد نگریست و با دقت، همه‌ی جهان مادی را بی‌مرگ خواهد کرد. یاران استوت ارت به در خواهند آمد {آنکه} نیک اندیش، نیک گفتار، نیک دئنا {هستند} و هرگز بر زبانشان دروغ نمی‌باشد. خشم خونین سلاح بی‌فر از برابرشان خواهد گریخت. راستی بر دروغ بدنژاد پلید غلبه خواهد یافت. اندیشه بد شکست خواهد خورد. سخن نیک بر آن غلبه خواهد کرد. خرداد (نگهبان آبها) و مرداد (نگهبان گیاهان و خوردنی‌ها) بر گرسنگی و تشنگی غلبه خواهند کرد، و اهریمن ناتوان بدکنش خواهد گریخت.» (3)


د- پیام آور نجات و رهایی، سودرساننده به جهانیان

« {آن} که سوشیانت پیروزگر نامیده خواهد شد و "استوت ارت" نامیده {خواهد شد}؛ از این جهت سوشیانت {نامیده خواهند شد} که همه‌ی هستی مادی را سود خواهد داد. از این جهت استوت ارت {نامیده خواهد شد} که {آن} بوده {=موجود} مادی جاندار فناناپذیر {=جاودانگی} مادی را {دوباره} برقرار خواهد کرد. از بهر ایستادگی در برابر دروغ دو پاچهر {=ازجنس دوپایان} از بهر ایستادگی در برابر دشمن پدید آمد، از سودازدگان.» (4)


هـ- پایان بخش جنگ اهورامزدا و اهریمن

« زرتشت آگاه نمود اهریمن را، که ای اهریمن زشت! من آنچه آفرینش دیو است خواهم برانداخت. من سنا را خواهم برانداخت. من خنثئیتی پری (یکی از پری‌ها که گرشاسب را فریب داد) را خواهم برانداخت، تا اینکه سوشیانت {استوت ارت} پیروزگر از طرف مشرق از آب کیانسه (دریاچه هامون) متولد شود. » (5)


پی‌نوشت‌ها:

1-      زامیاد یشت، بند 88-90

2-      زامیاد یشت، بند 92-93

3-      زامیاد یشت، بند 93-96

4-      فروردین یشت، بند128

5-      پورداوود، یشت ها، ج2 ، ص300

منبع:
برداشت از کتاب گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، چاپ اول، بهار 1389.

نکته: دراین پستها درصدد بیان عقاید ادیان مختلف در مورد منجی موعود هستیم و تحلیل این موضوعات رو در پستهایی جداگانه خواهیم داشت. انشاءالله

در پست بعد درمورد سوشیانت به صورت جمع در اوستای متأخر خواهیم نوشت.





طبقه بندی: "منجی دین" در دیگر ادیان، 
برچسب ها: سوشیانت، اوستا، منجی موعود، زرتشت، اهریمن، گرشاسب، اهورامزدا،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 13 مهر 1391 | توسط : قاسمی | نظرات()